Allergichock

Blev ingen men tänk om…

Stod på balkongen med pälsklingen. Morgonkoppen med kaffe på räcket. Tittade ut över trädgården. Njöt av våren och solen.

Plötsligt släppte denna björk massor av pollen på en gång. Ett  stort gult moln kom drivandes mot mig. Stängde snabbt dörren om mig.  Bilden är tagen inifrån sedan, när den bara släppte små puffar av pollen. Tur man inte är pollenallergiker!

2 comments on “Allergichock

  1. Jojo, för snart femton år sedan, då vi fällde ett antal björkar på sommarstugetomten och jag kvistade dem m.m. blev resultatet inte bara ved och ris. Jag fick allergisk astma på kuppen och har ätit medicin för det här alltsedan dess. Jag brukar varna vänner för att röja björk och al (lika illa båda två). Den medicin jag äter nu, sedan några år tillbaka, heter Seretide, och den medför att jag inte får några som helst problem – tror nästan att jag är helt frisk. Detta berättat ”androm till varnagel” 🙂

  2. Man kan ju röja andra tider än när de blommar. Den här tillhör grannen, annars skulle den tas bort. Inte för att vi lider av pollenet men för att den suger allt vatten från omgivningen, dvs vårt grönsaksland.

Kommentera

