Potatisen är satt

 

 

I trädgården doftar det tjära.Det är vår.

Björken har musöron. Rosorna är klippta.

Potatisen är i jorden med skyddande väv över för nätterna är ännu kalla. Tidigaste någonsin för oss.

Vi odlar i kragar, så jorden är varm där och lätt att skydda så länge det behövs.

Massor av arbete blev gjort idag, bla körde maken jordfräs, jag saknar kraften för det. Petade bort ogräs i rabatterna och gjorde lite annat under tiden. Njöt av solen.

Pelle hjälpte till, utom när jordfräsen var igång. Han har varit ute nästan hela dagen.

Underbara lilla varelse, vår gokatt! Vi är så lyckliga över att han fann oss, eller om det var tvärtom. Det finns få saker som är så fridfulla och rogivande som en spinnande sovande katt. Man kan lätt vakna halv fem och ändå le, när han kittlar en i ansiktet med morrhåren, sitter en halv centimeter ifrån och tittar på en. Mycket varsamt väcker han mig för att be om att bli utsläppt på patrull.

2 comments on “Potatisen är satt

  1. Åh vad poetiskt du skriver om Pelle! Jag får liksom en ”klump i halsen” när jag läser det du skrivit och samtidigt tittar på våra egna kära katter, som undrar vad jag skriver 🙂 Vi har tydligen samma känslor vid ”vaknandet” tidiga morgnar 😀
    Krama Pelle från Macilane, Plexi och Rasmus.

  2. Tänk att man får så mycket glädje av en katt!
    Riktigt tidiga morgnar älskar jag, om jag får sova tidigt på kvällen. Arbetet kommer tyvärr lite i vägen där:-)

Kommentera

